Hälsan och Arbetslivet – Hur Arbetslivet Påverkar Hälsan

man 2562325 1280

Psykisk hälsa är en balansgång som kan påverkas av fyra faktorer: påverkan av ogynnsamma gener, av trauma, av privata påtryckningar och givetvis även stressen i arbetet.

Många människor utsätter sig oönskat för den så kallade jobbstressen, eftersom den ”hårda arbetaren” åtnjuter ett mycket högt socialt erkännande. Dessa aspekter kan vara orsaken till en obalans i livets områden. Men det finns också andra orsaker som kan leda till en sådan obalans.

Anmärkningsvärt är ökningen av icke-yrkesmässig verksamhet med förpliktelsekaraktär, som huvudsakligen omfattar hus- och trädgårdsarbete, underhåll och stöd till familjemedlemmar eller volontärverksamhet. Allt detta kan bidra till uppfattningen av en kronisk tidsbrist.

Denna tidspress påverkas bland annat av deras egen ålder, ålder och antal barn i hushållet, civilstånd, yrke och sysselsättningsnivå samt inkomstnivån. Den psykiska påfrestningen, som i sin tur påverkar hälsan, ökar på grund av den starka tidspressen, men också av komplexiteten i arbetet, växande ansvar, omsorg om långsiktigt existentiellt skydd med mera.

De nämnda påfrestningarna kan på lång sikt leda till irreversibla fysiska tecken på slitage samt negativa effekter på människans kardiovaskulära system och immunförsvar.

Det finns övertygande bevis för att obalans mellan arbete och privatliv har allvarliga konsekvenser för anställda, deras organisation och samhället. Konflikter, särskilt mellan arbete och familj, påverkar avsevärt familjelivskvalitet och karriärresultat för både män och kvinnor. Personliga och samhälleliga konsekvenser av obalans mellan arbete och privatliv inkluderar:

  • Ökad nivå av stress och stressrelaterad sjukdom
  • Lägre livstillfredsställelse
  • Högre andel av konflikter i familjen, våld och skilsmässa
  • Stigande förekomst av missbruk
  • Växande problem med föräldraskap och tillsyn av barn och ungdomar
  • Eskalerande andel ungdomsbrottslighet och våld

De anställdas ständiga oförmåga att balansera arbets- och livsansvar kan få följande organisatoriska konsekvenser:

  • Högre frånvaro och omsättning
  • Minskad produktivitet
  • Minskad arbetstillfredsställelse
  • Lägre nivåer av organisatoriskt engagemang och lojalitet
  • Att höja sjukvårdskostnaderna

Balansen mellan arbete och privatliv har alltid varit ett problem när individer började arbeta utanför hemmet, utan den vanliga nivån av kontroll över sin arbetstid eller det ansvar som tilldelats dem på jobbet.

Definition

Detta tillstånd, som kallas balans mellan arbete och privatliv, kan definieras som en individs förmåga att uppfylla sina arbets- och familjeåtaganden, såväl som andra ansvarsområden och aktiviteter utanför arbetet. Utanför arbetstid avser fritid icke-arbetsaktiviteter, medan fritid per definition inte är bunden till någon aktivitet.

Svårigheten med att definiera balansen mellan arbete och privatliv ligger i det faktum att alla dessa faktorer spelar roll för att avgöra om individen upplever att denna balans har uppnåtts. Att uppnå en balans handlar inte om att ge lika tid åt vart och ett av dessa områden. Istället är det att ha förmågan att tilldela tillräckligt med tid, arbete och eftertanke så att individer är nöjda.

Olika länder verkar ha alternativ arbetsetik, där Nederländerna har den lägsta andelen anställda som arbetar långa dagar. Danmark, Frankrike och Spanien ligger också högt på listan. USA är 30:e på en lista över 38 länder där balansen mellan arbete och privatliv övervägs, där de flesta heltidsarbetande lägger ner över 8 timmars arbete om dagen. Över en tiondel av amerikanerna sa att de arbetade över 50 timmar i veckan och två tredjedelar upplevde en bristande balans.

Intressant nog har forskning antytt att detta är ett vanligt problem bland högavlönade chefer, trots kontroll över denna balans som förväntas av individer med denna position.

Faktorer för att uppskatta balansen mellan arbete och privatliv

För de flesta människor är arbetsåtaganden en grundläggande del av livets tillfredsställelse och utförs inte enbart för lönen.

Forskare kopplar detta till den dagliga struktur och sociala identitet som yrkespositioner erbjuder och förväntningar som ska uppfyllas. Bestämningsfaktorerna för balansen mellan arbete och privatliv inkluderar både faktorer som kan förändras av individen och de som behöver organisatoriskt initiativ.

Vissa är nöjda med att tillbringa långa timmar på jobbet för potentiell karriärutveckling, medan andra känner sig nöjda om deras familj prioriteras. Ändå är det fortfarande fokus för många att anpassa båda. Det kan vara så att balans bäst definieras när den saknas. I alla fall, när den föredragna typen av balans inte uppnås, leder det till störningar eller konflikter.

Individuella faktorer

Individer kan påverkas av sin attityd till arbete – de kan vara överpresterande, perfektionister eller tvångsmässiga arbetare, som alla i allmänhet ses som arbetsnarkomaner som tillbringar mer tid än vad som krävs för att offra andra aktiviteter. Arbetstagarens hälsotillstånd, personlighetstyp och grad av motståndskraft, liksom karriärstadiet och livsperioden samt kön är andra nyckelparametrar för att bestämma balansen mellan arbete och privatliv.

Organisatoriska faktorer

Organisatoriska åtgärder som påverkar balansen mellan arbete och privatliv innebär det arbete som efterfrågas i termer av tid på arbetet och eventuell intensitet eller press.

Dessutom bestämmer organisationen arbetskulturen. Oflexibla arbetstider, krävande chefer, inkompetenta kollegor och långa pendlingar bidrar alla till detta problem. Distansarbetare måste ofta vara tillgängliga för sina arbetsgivare, även om dessa avbrott inträffar utanför förpliktelsetid eller under tid med familjen.

Många av oss arbetar i jobb som gör det svårt för oss att skilja vårt arbete från vårt privatliv. Oavsett om det är för att uppgifterna kräver vårt fulla fokus eller för att det är ett passionsprojekt, kan det kräva ansträngning och planering att lämna arbetet bakom sig fysiskt och mentalt.

Det är dock värt att anstränga sig, eftersom dålig balans mellan arbete och privatliv kan påverka din mentala hälsa negativt, vilket också kan expandera till dina nära och kära. Särskilt med många av oss som nu arbetar hemifrån, kan det vara utmanande att dra gränsen och lägga undan arbetet för dagen om du bara flyttar till nästa rum. Bristen på pendling kan innebära att du måste hitta andra sätt att stänga av och få den där så viktiga avkopplingstiden.

Utbrändhet

Utbrändhet, enligt Mental Health UK, är ”ett tillstånd av fysisk och mental utmattning.” När du kämpar för att hålla gränserna mellan din arbetstid och dina andra aktiviteter, eller du har så många andra ansvarsområden utanför jobbet att du inte har någon tid att slappna av, kan det vara väldigt överväldigande och till och med göra dig sjuk.

Om du kämpar för att stänga av jobbet kan du komma på att du funderar på lösningar för arbetsproblem utanför arbetstid. Det betyder att du aldrig kommer att vara helt avslappnad, och efter ett tag kan du börja visa några av de typiska tecknen på utbrändhet, som att känna dig ensam eller besegrad och lida av självtvivel och förhalning.

Familjen

De suddiga gränserna mellan arbete och hem kan påverka inte bara dig utan även de omkring dig. Om du kollar dina e-postmeddelanden vid middagsbordet eller funderar på strategi när din partner berättar om sin dag, kan detta leda till spänningar, eftersom dina nära och kära kan känna sig försummade och som om de är mindre viktiga för dig än ditt jobb.

Ju mer du låter denna gräns suddas ut, desto värre blir det; dina kollegor kommer att lära sig att du kan bli kontaktad utanför öppettider, vilket gör att du känner dig skyldig och överväldigad – det är mycket svårare att få tillbaka en viss balans mellan arbete och privatliv om du inte anger reglerna i första hand.

Vad du kan göra åt det

För att stänga av på kvällen kan en fysisk paus mellan jobbet och hemmet vara riktigt bra, så varför inte använda din pendling för att gå över till ”hemma”-läge eller ta en promenad direkt efter jobbet? Du bör också göra dina gränser tydliga för ditt team och stänga av dina e-postmeddelanden på din telefon. Du kan alltid ha ett anteckningsblock bredvid din säng om du plötsligt skulle få inspiration för att hindra dig från att öppna upp din bärbara dator.

Om du arbetar hemifrån, prata med din familj eller huskamrater om vad ni alla behöver så att alla är tydliga med när de kan chatta med dig och när du behöver fokusera.

Kanske är det ett förbud mot högt ljud vid vissa tillfällen, eller så kanske du behöver att din familj ska veta att när du väl har hörlurarna på så ska de inte försöka prata med dig. Vad du än behöver, kan det hjälpa dig att vara fullt närvarande med de andra människorna i ditt liv när arbetet väl är klart.

By Anna Hassenius

Jag är passionerad i allt som har med hälsa, kroppen, och välmående att göra och har studerat dessa ämnen i över 10 år - både på min fritid och professionellt. Jag upplevde att informationen som finns på nätet är bristfällig och bara skrapar på ytan av allt som finns att lära sig. Här delar jag med mig av mina kunskaper och lärdomar genom åren.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade inlägg