Tre naturliga kraftkällor som stärker immunförsvaret

Tre naturliga kraftkällor som stärker immunförsvaret

Solen skiner, luften är behagligt varm och vårförkylningarna är sedan länge bortglömda. Mitt i sommaren vill man sällan tänka på den gråa och kalla vintern. Det kan dock ändå vara värt att använda de varma sommardagarna för att stärka kroppen inför den ansträngande vintertiden. Den tidiga utvecklingen av immunstyrka är vettig, särskilt med tanke på en andra våg av sjukdomar med coronaviruset under hösten, som många misstänkte. Vi presenterar tre naturliga kraftkällor som fräschar upp och stärker kropp och själ på samma gång.

Värme

Även om sommaren skämmer bort oss med varma dagar och milda nätter, lönar sig ett bastubesök för vår hälsa. Den intensiva värmen i bastun omväxlande med den uppfriskande nedkylningen i ett dykbad eller under en sval dusch är en effektiv träning för immunförsvaret och gör kroppen vältränad för den ansträngande vintern. Om du besöker bastun regelbundet unnar du dig inte bara en välkommen paus, utan hjälper också din kropp att rusta upp sig mot potentiella patogener. Under ett varmt svettbad i bastun stiger kroppstemperaturen med cirka 0,5 grader Celsius. Kroppen reglerar värmen på huden med kylmekanismer och svettas rikligt. Nu börjar kärlträningen: hjärtat pumpar hårdare. Särskilt under huden ”kopplas på” många ytterligare kapillärer och blodtillförseln till huden förbättras.

Nedkylning efter bastupasset är extra viktigt. Den andra delen av kärlträningen ser till att blodcirkulationen kommer igång och ämnesomsättningen aktiveras. De omväxlande varma effekterna av värme och kyla på kroppen och det kardiovaskulära systemet stärker immunförsvaret och bygger upp andra försvar. En kall, uppfriskande dusch eller ett dopp i kallt vatten är inte bara valfritt efter ett varmt svettbad, de är ett måste.

Under de senaste decennierna har studier gjort det klart att regelbunden bastuanvändning efter cirka två till tre månader leder till en signifikant minskning av känsligheten för olika patogener som orsakar förkylningar, efter cirka sex månader till och med med upp till 50 %. Även om det inte finns några studier på detta ännu, är det ganska troligt att ett vältränat immunsystem, som så effektivt motstår attacken av andra luftvägsvirus, också är mer defensivt mot det nya coronaviruset än ett immunsystem utan sparring. partner i bastun.

Sommarmånaderna augusti och september är därför precis rätt tidpunkt för att återuppta din egen basturutin.

Vatten

På sommaren ligger fokus för vattenelementet på den svala förfriskning som badet erbjuder. Även efter bastun går det bra att simma några längder. Men att svalka sig blöt efter en bastu är bara en av de hälsofördelar som en pool kan erbjuda. Den som simmar regelbundet stödjer sitt eget immunförsvar, stimulerar cirkulationen, främjar lungfunktionen och stärker hjärtmuskeln. Simning fungerar som ett lymfdränage. Det stödjer rengöringen av vävnaden och aktiverar blodcirkulationen, vilket i sin tur kan förse vävnaden med färska näringsämnen.

Salt

Naturligt och renande – i århundraden har salt varit känt och älskat som ett naturligt och värdefullt läkemedel och livsmedel.

Det naturliga läkemedlet salt och dess användning i lungområdet har fascinerat mig i många år. För att säkerställa att vintern blir så sjukdomsfri och bekymmersfri som möjligt.

Här rekommenderas till exempel rengöring av näsa, svalg och lungor med saltinandning. Hur inandning av torr saltdimma påverkar kroppen: Saltaerosol har en hygroskopisk effekt. Inom kemi och fysik beskriver detta ämnens egenskap att binda fukt från miljön. Så fungerar det i lungorna: om salt avsätts drar det vatten genom slemhinnan in i lungornas lumen.

Detta gör att slemmet i bronkerna blir flytande, liksom alveolerna. Fina dammpartiklar, bakterier och virus löses upp och lungorna rensas i ordets rätta bemärkelse. Sådan ”husstädning” är bra för lungorna. Den rengörande och desinficerande effekten stärker den mot patogener.

Förebyggande är värt det – förberedd för den kalla årstiden

Med somriga varma temperaturer är det svårt att hantera den kommande kalla höstsäsongen, men förebyggande och förstärkning av kroppen lönar sig. Med hjälp av de tre strömkällorna som presenteras kan du redan sommartid förbättra immunförsvaret.

By Anna Hassenius

Jag är passionerad i allt som har med hälsa, kroppen, och välmående att göra och har studerat dessa ämnen i över 10 år - både på min fritid och professionellt. Jag upplevde att informationen som finns på nätet är bristfällig och bara skrapar på ytan av allt som finns att lära sig. Här delar jag med mig av mina kunskaper och lärdomar genom åren.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Relaterade inlägg

  • Vad Klassas som Sjukdom? Definitionen på Sjukdom

  • Vad är det för Skillnad på Mentalt och Psykiskt?

  • Vad är Livsstilsfaktorer för Hälsan?