Bastu – en booster för immunförsvaret

Bastu – en booster för immunförsvaret

Regelbundna bastuanvändare är nästan eller helt fria från infektionssjukdomar. Virus kan inte överleva i den varma, torra luften i en bastu.

De positiva effekterna av bastun på människors hälsa har varit kända i decennier. Bastun stärker det kardiovaskulära systemet, förbättrar kroppens immunförsvar mot patogener och främjar allmänt fysiskt och psykiskt välbefinnande.

Hur tar sig coronaviruset in i människokroppen?

I de flesta fall av en droppinfektion, endast mycket sällan av en utstryksinfektion. Med droppinfektion smittas vi av viruset genom att andas in dropparna som andra människor driver ut genom nysningar eller hosta, som svävar i luften eller är dockade till aerosoler i luften. Vid utstryksinfektion sker överföring genom beröring av ytor som ledstänger, dörrhandtag och andra redskap som en smittad person tidigare har vidrört. Det är nu känt att detta överföringssätt är extremt sällsynt och kan försummas.

Väl inne i människokroppen börjar viruset föröka sig i nasofarynx. Kroppsceller dör av och efter några dagar utvecklar personen de typiska symtomen på en luftvägssjukdom åtföljd av feber. Ju djupare viruset tränger in i lungorna, desto fler celler skadas och dör. Det livsviktiga utbytet av syre stannar och fler och fler patogener kan tränga in i kroppen.

Kan man bli smittad av SARS-CoV-2 i bastun?

Det är känt att virus i allmänhet och coronavirus är ganska känsliga för värme. Beroende på sittpositionen har luften som andas in i kabinen en temperatur på 70° – 90° Celsius. Virus kan inte överleva i denna varma, torra luft. Dessa inaktiveras vanligtvis från 60° Celsius. Så den finska bastun är en av de säkraste platserna som finns när det kommer till smitta.

Flera medicinska studier har visat att bastubad är ett säkert sätt att skydda och härda kroppen mot klassiska infektioner. Regelbundna besök i bastun under en längre tid har visat på en betydligt lägre infektionsbenägenhet. Till de positiva effekterna av bastun hör framför allt bättre blodcirkulation i hud och slemhinnor, en förbättring av det vegetativa nervsystemet och bättre försvar mot fria radikaler.

Att ta ett djupt andetag i bastun och andas in den varma luften skadar inte luftvägarna. Tvärtom. Det fungerar som en slags träning för andningsorganen och ökar dess kapacitet på lång sikt. Lungorna kan därför lagra mer luft. Undersökningar av vanliga bastuanvändare har visat att de flesta av dem är nästan eller helt fria från infektionssjukdomar. Ett starkt immunförsvar bidrar väsentligt till detta.

Och vad bör särskilt betonas i dessa stressiga tider: bastun i dina egna fyra väggar är det perfekta tillfället att koppla av efter en hård dag, stänga av och samtidigt göra något för din hälsa. Och bastun hemma är alltid öppen och kan användas när du vill.

Dessutom är bastun ännu roligare när högkvalitativt trä har bearbetats och de kvalitetskriterier är uppfyllda som är uppställda för en bastu med kvalitetsmärket RAL. Kriterierna som ska beaktas vid köp av bastu finns i en broschyr från kvalitetsföreningen för bastubyggnation, infraröd och ångbad t.ex.

By Anna Hassenius

Jag är passionerad i allt som har med hälsa, kroppen, och välmående att göra och har studerat dessa ämnen i över 10 år - både på min fritid och professionellt. Jag upplevde att informationen som finns på nätet är bristfällig och bara skrapar på ytan av allt som finns att lära sig. Här delar jag med mig av mina kunskaper och lärdomar genom åren.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade inlägg

  • Varför ska man Använda CBD Olja?

  • Vad är Hälsofördelarna med CBD? Vad du Bör Veta

  • Vad Klassas som Sjukdom? Definitionen på Sjukdom