Fysisk och Psykisk Hälsa? Vad är det, Koppling, och Varför de är Viktiga

Fysisk hälsa och psykiskt välbefinnande är oupplösligt relaterade. Fysiska skador kan leda till psykiska problem och vice versa. Fysisk aktivitet kan ge hälsofördelar inklusive förhöjt humör och minskad stress; och hälsosam kost kan också förbättra mental hälsa. En god fysisk hälsa ger en bättre personlig känsla på lång sikt.

Som American Heart Association uttrycker det, ”Fysisk aktivitet ökar mentalt välbefinnande. Regelbunden fysisk aktivitet kan lindra spänningar, ångest, depression och ilska.”

På arbetsplatsen måste vi vara uppmärksamma på ergonomin och vidta lämpliga försiktighetsåtgärder för att skydda oss mot yrkesrisker. Även i våra personliga liv är vi skyldiga oss själva att uppmärksamma vår fysiska kondition.

Om du inte redan har diskuterat din egenvårdsplanering med din läkare, kanske du vill göra det. Din läkare kan vara en viktig partner. Om det har gått ett tag sedan du träffade din läkare bör du överväga att boka tid nu. Du förtjänar samma högkvalitativa förebyggande vård som vi alla rekommenderar för våra egna patienter.

Kroppen och sinnet har ofta setts som två separata enheter, men när det kommer till vårt övergripande välbefinnande är de faktiskt mycket närmare sammankopplade än du kanske tror.

När vi deltar i fysisk träning frigör vår kropp endorfiner – även kända som ”bra hormoner” – som stimulerar vårt humör. Å andra sidan kan dålig psykisk hälsa öka tröttheten, vilket i efterhand leder till mer stillasittande beteende, vilket kommer med sina egna hälsorisker som fetma, typ 2-diabetes och cancer.

Och enligt en nyligen genomförd studie upplever 30 % av alla människor med ett långvarigt fysiskt hälsotillstånd också dålig psykisk hälsa, oftast depression och/eller ångest.

Men det är inte att säga att du garanterat kommer att lida av dålig fysisk eller psykisk hälsa om du kämpar med dess motsvarighet. Faktum är att förstå sambandet mellan fysiskt och psykiskt välbefinnande kan vara ett sätt att motverka dessa motgångar…

Praktiska steg för att förbättra fysisk kondition och välbefinnande

Fysiskt välbefinnande har flera komponenter, inklusive näring, styrka, flexibilitet, aerob konditionering, balans, vikt och sömn. Som med alla delar av din egenvårdsplan kanske du vill börja med att utvärdera ditt nuvarande tillstånd av fysiskt välbefinnande; detta kan hjälpa dig att identifiera områden där du kanske vill fokusera dina ansträngningar för förbättringar.

När du har identifierat områden där du vill fokusera, överväg att ge ett löfte till dig själv att arbeta på förbättringar inom minst ett av följande områden: kost, styrka, flexibilitet, aerob konditionering, balans, vikt och sömn.

En allmänt känd myt kring mental hälsa är att den är mindre viktig än fysisk hälsa och borde hamna lägre på vår prioriteringslista. Tvärtom, mental hälsa är lika viktig för den fysiska hälsan.

Det gynnar ingen att ställa dessa två aspekter av hälsa mot varandra, eftersom de är sammanlänkade. Psykisk hälsa påverkar alla områden i ditt liv: socialt liv, yrkesmässigt/utbildningsmässigt, andligt och fysiskt. Samma sak gäller tvärtom: fysisk hälsa påverkar din mentala (och alla andra aspekter av) hälsa.

Om du bara fokuserar på din fysiska hälsa kommer din mentala hälsa att påverkas negativt och vice versa. Du måste fokusera på hela människan och titta på alla områden i ditt liv.

Interaktioner mellan sinne och kropp

Individer med psykiska problem kan påverkas av flera fysiska hälsotillstånd: fetma, högt blodtryck, högt kolesterol, hjärtsjukdomar och diabetes. Vissa mediciner som ordineras för olika psykiska diagnoser kan sätta individer i högre risk för dessa fysiska medicinska tillstånd.

Ändå finns det fortfarande subtilare sätt att dålig mental hälsa negativt påverkar den fysiska hälsan. När en person vet att de har ett psykiskt tillstånd, kan de anta att hur de känner sig helt enkelt beror på deras mentala hälsa, även om de kan ha en fysisk åkomma.

En person kanske tror att anledningen till att de inte kan ta sig ur sängen är på grund av deras depression, men i verkligheten kan de också ha ett sköldkörteltillstånd eller en onormal blodsockernivå. Utöver det är individer med psykiska tillstånd ofta mindre benägna att få medicinsk behandling för fysiska åkommor på grund av brist på vårdgivare som förstår deras känslomässiga behov eller bristande tillgång.

Detsamma gäller omvänt. Om du till exempel vet att du har högt blodtryck kan du vara omedveten om att du också har ångest, vilket kan leda till att det inte behandlas. Det är därför alltid viktigt att bedöma både din fysiska och psykiska hälsa när några problem dyker upp.

Att stärka ditt sinne och din kropp

På samma sätt som mentala hälsoutmaningar kan orsaka fysiska hälsoproblem, kan förbättring av din mentala hälsa förbättra din fysiska hälsa.

Att fokusera på din mentala hälsa kan hjälpa dig att utveckla de färdigheter du behöver. Om du har ångest eller rädsla för att gå till läkaren, kommer att ha de här hanteringsförmågan att hjälpa dig att anta den utmaningen och leda dig till att få den vård du behöver.

Stark psykisk hälsa kan också hjälpa dig med din fysiska hälsa. Om din depression är så allvarlig att du inte kan ta dig upp ur sängen, kommer du troligen inte att kontrollera ditt blodsocker, äta rätt, begränsa ditt saltintag eller göra någon annan uppgift för att hålla koll på din fysiska hälsa.

Omvänt, att ta hand om din fysiska hälsa förbättrar din mentala hälsa. Att få tillräckligt med sömn kommer alltid att vara till hjälp för att hålla dig mentalt frisk. Andra användbara metoder är att balansera vad du äter, röra din kropp, begränsa alkohol och inte röka. Dessa förbättrar alla särskilt din fysiska hälsa, vilket kommer att fortsätta att förbättra din mentala hälsa.

När fysiska eller psykiska hälsoutmaningar uppstår, se till att alltid bedöma båda aspekterna av din hälsa. Fokusera på hela dig själv, och du bör se högre nivåer av förbättringar.

När en person upplever känslomässig eller psykisk ångest är det ofta till hjälp att träffa en kurator. Om problemet är av fysisk natur rekommenderas dock vanligtvis en läkare. Men det betyder inte att dessa utmaningar alltid är helt orelaterade. Även om sinnet och kroppen ofta ses som separata enheter, när det kommer till rådgivning, är det viktigt att känna igen förhållandet mellan de två för att maximera patientens välbefinnande.

Effekten av mental hälsa på livslängden

En av de tydligaste platserna där kopplingen mellan mental och fysisk hälsa illustreras är i livslängden. Många studier har funnit att de med psykiska utmaningar, såsom schizofreni eller till och med depression, tenderar att leva kortare liv jämfört med de som inte har dessa tillstånd.

Faktum är att Mental Health Foundation rapporterade att schizofreni är förknippat med en tredubblad risk att dö i en luftvägssjukdom och en fördubblad risk att dö i en form av hjärtsjukdom. Depression har kopplats till en 50-procentig ökning av en persons risk att dö i cancer och en 67-procentig ökning av hjärtsjukdomar. Dessa tillstånd har en betydande inverkan på den förväntade livslängden.

Forskare antar att en orsak till ökningen av luftvägssjukdomar, hjärtsjukdomar och cancerrisker är att individer med psykiska tillstånd är mindre benägna att söka vård för sin fysiska hälsa.

Mental Health Foundation rapporterade att de som deltar i mentalvårdstjänster är statistiskt mindre benägna att få många rutinkontroller, såsom vikt, kolesterol och blodtryck, som kan identifiera hälsoproblem tidigt. Ohälsosamma vanor, inklusive rökning, droganvändning och brist på motion, kan också spela en roll, enligt en artikel från U.S. News and World Report.

Men det finns andra sätt som psykisk hälsa kan påverka livslängden. Forskare finner att en persons känsla av optimism också har en inverkan.

Kraften i positiva känslor

Enligt en 2012 Harvard University-metaanalys av 200 artiklar, kan optimism korrelera med kardiovaskulär hälsa och kan till och med minska hastigheten för sjukdomens progression.

”Frånvaron av det negativa är inte samma sak som närvaron av det positiva. Vi fann att faktorer som optimism, livstillfredsställelse och lycka är förknippade med minskad risk för hjärt-kärlsjukdom oavsett sådana faktorer som en persons ålder, socioekonomiska status, rökstatus eller kroppsvikt, säger huvudförfattaren Julia Boehm.

Boehm, en forskare vid Harvard School of Public Healths avdelning för samhälle, mänsklig utveckling och hälsa, sa dessutom att de mest optimistiska individerna, jämfört med sina mindre optimistiska motsvarigheter, hade cirka 50 procent mindre risk för en första kardiovaskulär händelse.

Medan positiva känslor korrelerar med en persons mentala tillstånd, är det motsatta också sant: negativa känslor korrelerar med brister i en persons fysiska välbefinnande. Stress är det perfekta exemplet.

Medan kronisk stress kan slita ner kroppen över tid, kan även kortlivade strömmar av mindre stress, såsom tillfällig magvärk, ha en inverkan, rapporterade American Psychological Association (APA). Negativa känslor som ilska har visat sig korrelera med hjärtinfarkt och andra fysiska problem som ibland kan leda till döden.

Fysisk hälsas koppling till psykisk hälsa

Fysisk hälsa kan avsevärt associeras med en persons psykiska hälsa. En stor variabel som verkar bidra till mentalt välbefinnande, men som ofta underskattas, är träning, enligt American Psychological Association (APA).

”Träning är något som psykologer har varit väldigt långsamma med att sköta”, sa Michael Otto, Ph.D., en psykologiprofessor vid Boston University, till organisationen. ”Folk vet att träning hjälper fysiska resultat. Det finns mycket mindre medvetenhet om mentala hälsoresultat – och mycket, mycket mindre förmåga att översätta denna medvetenhet till träningsåtgärder.”

Rådgivare, som psykologer, kan se resultat i sina klienters välbefinnande när träning uppmuntras. En artikel som publicerades i The Personal and Guidance Journal 2012 gick så långt som att kalla fysisk hälsa för en ”expanderande horisont för rådgivare.”

APA rapporterade att fördelarna med träning inkluderar:

  • Minska ångest
  • Bättre humör

Förbättra mental hälsa

Vuxna är inte de enda som påverkas av träning. Enligt en studie från 2012 av Economic and Social Research Council visade en undersökning av 5 000 ungdomar mellan 10 och 15 år att de som levde en hälsosammare livsstil var lyckligare än de som ägnade sig åt ohälsosamma vanor som att dricka, röka och äta skräp. mat. Rådet fann också att ju fler timmar i veckan deltagarna idrottade, desto gladare ansåg de sig själva.

Kopplingen mellan din mentala och fysiska hälsa

Det finns ett antal livsstilsfaktorer som kan påverka en individs mentala och fysiska välbefinnande, i slutändan kan dålig fysisk hälsa leda till en ökad chans att utveckla psykiska problem. Medan på samma sätt dålig psykisk hälsa kan påverka din fysiska hälsa.

Att hålla sig aktiv är ett riktigt kraftfullt sätt att förbättra din fysiska och mentala hälsa. När vi tränar släpper vår kropp ut må bra-kemikalier i hjärnan, vilket avsevärt kan förbättra vårt humör. Dessa kemikalier – eller endorfiner – kan också hjälpa till med koncentrationen, förbättra sömnen och hjälpa dig att känna dig mer självsäker.

Om du kämpar med rörligheten kan träning också vara ett bra sätt att bygga muskelstyrka, vilket minskar risken för fall. Men att hålla sig aktiv behöver inte vara regelbundna besök på ett gym eller strikta träningsregimer; skonsam aktivitet som lätt trädgårdsarbete, promenader eller yoga kan vara lika bra för ditt välbefinnande.

Bra kost är också en nyckelfaktor när vi ska påverka hur vi mår både fysiskt och mentalt. Genom att få i oss rätt näringsämnen ger vi våra kroppar det bränsle den behöver för att hålla sig frisk och stark. Dessutom kan dessa hälsosamma näringsämnen också påverka utvecklingen, hanteringen och förebyggandet av många mentala eller neurologiska tillstånd, såsom depression, ångest och demens.

Vilka förhållanden kan påverkas?

God mental hälsa kan gå utöver dess känslomässiga influenser och kan faktiskt gå så långt som att positivt påverka ett fysiskt tillstånd. Till exempel utlöses psoriasis – ett akut autoimmunt tillstånd som vanligtvis kännetecknas av sår – ofta av stress. Därför kommer en livsstil med låg stress att vara ett fördelaktigt inslag för att upprätthålla en psoriasisdiagnos.

By Anna Hassenius

Jag är passionerad i allt som har med hälsa, kroppen, och välmående att göra och har studerat dessa ämnen i över 10 år - både på min fritid och professionellt. Jag upplevde att informationen som finns på nätet är bristfällig och bara skrapar på ytan av allt som finns att lära sig. Här delar jag med mig av mina kunskaper och lärdomar genom åren.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Relaterade inlägg

  • Vad Klassas som Sjukdom? Definitionen på Sjukdom

  • Vad är det för Skillnad på Mentalt och Psykiskt?

  • Vad är Livsstilsfaktorer för Hälsan?