Hur håller jag mig i form?

Hur håller jag mig i form?

Ett friskt sinne föredrar att leva i en frisk kropp, det är en välkänd sanning. Men hur håller den egna kroppen sig i form och frisk egentligen? Hur kan du behålla och kanske till och med förbättra din egen kondition under en längre tid? Följande artikel förklarar vad som bör vara en del av den dagliga träningsrutinen och hur du kan behålla en hälsosam, kraftfull kropp på lång sikt.

Varför är fitness viktigt?

Att rusa från ett möte till ett annat, lite tid för lugna måltider och de personliga kraven på livet – kroppen måste bära en rejäl börda med 2000-talets människor. För stenålderns jägare och samlare var det fortfarande viktigt för överlevnaden att vara tillräckligt vältränad för den farliga vardagen, för de flesta idag är det mindre viktigt att ha exceptionell muskelstyrka.

Men principen har förblivit densamma: om du är frisk och vältränad klarar du vardagens utmaningar bättre, är mer motståndskraftig mot stressiga situationer och blir sjuk mer sällan.

Vad innebär fitness?

Den som vandrar genom guideboksdjungeln av bokhandlar, internetforum och podcaster tenderar att tappa skogen ur sikte mellan de många träningsträden. Fitness betyder inte att tillhöra en viss riktning. Enligt dagens uppfattning kräver fitness att man kan springa bakom en buss någorlunda snabbt

  • en lång promenad är möjlig
  • sömnlösa nätter orsakar inte efterverkningar som varar i dagar
  • immunförsvaret kapitulerar inte för varje liten förkylning

Naturligtvis är detta bara ett utdrag. Vad fitness betyder för alla ser väldigt olika ut. Den som är intresserad kan hitta mer detaljerad information i hälsoguiden från mycare.de.

Hur ser en träningsrutin ut?

För att hålla sig i form räcker det med en bra balans mellan tre pelare:

  • sporter
  • näring
  • Avslappning

Idrott handlar inte bara om att förbättra den allmänna konditionen med lätta uthållighetsidrotter. Regelbunden stretching är också en del av det, vilket håller kroppen elastisk och skyddar den från ensidig stress. Alla som idrottar 2-3 gånger i veckan och medvetet sträcker ut alla sina lemmar varje dag går åt rätt håll.

En hälsosam, balanserad kost är grunden för atletisk prestation och en hälsosam kropp. Med den så kallade medelhavsdieten som består av massor av färsk frukt och grönsaker, värdefulla fetter och lätta fisk- eller kötträtter är människorna idealiskt försörjda, undantag är då inte heller av någon bokstavlig betydelse. Blatanta dieter bör i alla fall undvikas, de kommer bara att försvaga kroppen.

Fitness inkluderar också att lära sig avslappningstekniker. Oavsett om det är medling eller mindfulnessövningar – det är viktigt att sinnet håller sig i form för vardagens utmaningar!

Att ta hand om personlig kondition är inte en inbjudan att bli en extrematlet. Det är snarare en inbjudan att forma sitt eget liv på ett hållbart, hälsosamt och trevligt sätt. Vilket träningsprogram som är rätt för vem kommer bara att bli uppenbart i den dagliga träningen.

By Anna Hassenius

Jag är passionerad i allt som har med hälsa, kroppen, och välmående att göra och har studerat dessa ämnen i över 10 år - både på min fritid och professionellt. Jag upplevde att informationen som finns på nätet är bristfällig och bara skrapar på ytan av allt som finns att lära sig. Här delar jag med mig av mina kunskaper och lärdomar genom åren.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Relaterade inlägg