Hur man blir av med rynkor — 3 övningar som verkligen hjälper

Hur man blir av med rynkor — 3 övningar som verkligen hjälper

Tunnelbanestation, stängningstid. I väntan på en vän kommer folkmassorna mot dig. Utan att ens ha växlat ett ord vet du direkt hur någon är på den. Mänskligt ansiktsuttryck är det icke-verbala samtalet. Eftersom 23 muskler i ansiktet är fästa i huden kan vi visa våra känslor genom medvetna och omedvetna muskelrörelser. Tack vare ansiktsuttrycken vet vi direkt om någon verkligen ser fram emot slutet av dagen eller kanske fortfarande funderar på jobbet. Och visst kan vi se om någon är arg – tack vare rynkor.

Vad är rynklinjer?

Det är de rynkor som löper uppifrån och ner mellan ögonbrynen och ofta ger ansiktet ett oavsiktligt ont uttryck.

Hur bildas rynkade linjer?

De uppstår när vi drar ihop ögonbrynen. Ansvariga för detta är ögonbrynsrynkorna (musculus corugator supercilii) och den smala muskeln (musculus procerus). Dessa muskler blir också aktiva när synen är dålig – genom att spänna dem försöker de fokusera ögonen bättre.

Ansiktsuttryck i sig är inte dåliga, tvärtom – de hjälper vår kommunikation. Det blir ett problem först när musklerna förblir i en konstant spänd position.

För att musklerna ska förbli spänstiga bör de kunna växla mellan att spänna och koppla av.

Vad händer när ögonbrynsrynkorna och muskelmassan hela tiden förkortas?

Våra ansiktsuttryck skickar fel signaler eftersom vi hela tiden ser arga ut.
Vi känner oss stressade – eftersom musklerna lagrar informationen i nervsystemet.
Spänningshuvudvärk kan också utvecklas från detta.

Varför rynkor kan leda till spänningshuvudvärk

Musklerna arbetar sällan av sig själva. Närhelst en muskel förkortas överför den en del av sin spänning till den omgivande vävnaden via fascian. Det är som att sticka, om en tråd dras någonstans så fungerar den inte bara på ett ställe, utan längs stickraden.

Musklerna som ansvarar för rynklinjerna – ögonbrynsrynken och den smala muskeln – ligger mycket nära en stor frontalmuskel – ögonbrynshöjaren. Denna muskel är bara en del av occipitofrontalis-muskeln – den andra delen är på baksidan av huvudet, på skallen ovanför nacken.

Dessa två delar är kopplade till huvudfascian – galea aponeurotica. Det betyder att om du rynkar pannan eller rynkar pannan, fördelas spänningen också genom huvudfascinen och kan migrera till nacken.

I sidled ansluter huvudfascian till musculus temporalis, den stora muskeln som fyller tinningarna.

Du kan föreställa dig fascian som ett tyg vars trådar är vävda åt alla håll. Som ett resultat kan den omgivande fascian också överföra spänningen i sidled.

Vad händer när du grubblar över ett projekt hela dagen och dina ögonbryn rycker sig? Möjligen böjd över en bärbar dator i en besvärlig position? Spänningar från dessa små ögonbrynsmuskler överförs till huvudfascian och därifrån till nacken eller tinningarna. Och redan har du ett obehagligt tillägg till rynkorna mellan ögonbrynen – spänningshuvudvärken.

Vad kan du göra åt det?

Vägen till hållbar förändring går alltid genom perception. Det betyder att först observera dina egna ansiktsuttryck:

Rynkar du pannan när du tänker? Tar alltid pauser, tittar bort från datorn, gärna ut genom fönstret.
Stickar du dina ögonbryn medan du läser? Ett syntest hjälper också här; kanske glasögonen hjälper till att slappna av dina ögonbryn.

När du har hittat dina mönster kan du vidta åtgärder mot dem. Detta görs i två steg:

  1. slappna av musklerna, jag visar övningarna nedan
  2. kontrollera ansiktsuttrycken medvetet – slappna av ansiktsmusklerna och ögonbrynen om och om igen.

Dessa tre övningar lindrar rynklinjerna

”I ansiktsyoga gör du bara ansikten och ser helt dum ut” — Jag har hört sådana uttalanden mycket. Jag lovar – du kan till och med göra minst två av dessa övningar på kontoret.

Massage

Massera huvudfascian — vad vore ett besök hos frisören utan en uppfriskande huvudmassage? Har du märkt hur lätt ditt huvud känns efteråt? Det är just denna avslappningseffekt som vi nu tar hem.

Börja övningen med löst hår om du har längre hår. Kör först dina mjuka fingrar genom håret och rör försiktigt din hårbotten. Använd nu fingertopparna för att massera huden längs hårfästet i cirkulära rörelser. Placera sedan händerna på huvudet och flytta försiktigt hårbotten åt alla håll. Gör detta i några minuter och avsluta med att köra fingertopparna genom håret igen, från pannan mot nacken.

Sträck ut ögonbrynslinjerna aktivt

”A” och ”O” för denna övning är korrekt placering av händerna så att det inte finns några extra rynkor.

Lägg händerna så att de mellersta falangerna på fingrarna vilar på dina ögonbryn. Tryck fingrarna mot ögonbrynen.

Fingrarna är långa och håller ihop, axlarna är avslappnade. Applicera konstant tryck på ögonbrynen.

Och nu försöker du dra ihop dina ögonbryn mot trycket. Med fingrarna greppande om huden sträcks vecken under. Upprepa 10 gånger.

smeta pannan

Lägger händerna på din panna. Fingrarna är mjuka och trycks in i varandra.

Med en lång och jämn rörelse, svepa pannan från mitten och utåt. Känn hur pannan vidgas och öppnar sig. Upprepa 5 till 10 gånger.

Denna övning är idealisk för en kort paus på kontoret! Du kan upprepa det flera gånger om dagen. Det slappnar av din panna och dina tankar underbart!

Slutsats

Ibland räcker det med små förändringar i vardagen för att du ska må bättre. Första steget är perception – så att du medvetet känner dina ansiktsuttryck och motverkar dem lite. Och med aktiv stretching kan du slappna av dina muskler och lindra spänningar.

By Anna Hassenius

Jag är passionerad i allt som har med hälsa, kroppen, och välmående att göra och har studerat dessa ämnen i över 10 år - både på min fritid och professionellt. Jag upplevde att informationen som finns på nätet är bristfällig och bara skrapar på ytan av allt som finns att lära sig. Här delar jag med mig av mina kunskaper och lärdomar genom åren.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Relaterade inlägg