Stressavlastning på ett enkelt sätt – 15 enkla metoder

Stressavlastning på ett enkelt sätt - 15 enkla metoder

Stress anses vara helt normalt nuförtiden, speciellt eftersom många människor är pressade både på jobbet och i privatlivet. Tyvärr kan stressrelaterade, psykiska och fysiska spänningar leda till olika åkommor och till och med allvarliga sjukdomar på sikt.

Av denna anledning blir naturlig stressreduktion allt viktigare i dagens konkurrenssamhälle – om vi vill undvika psykiskt och fysiskt lidande och dra nytta av högsta möjliga energinivå.

I den här artikeln kommer vi därför att behandla 15 enkla metoder för naturlig stressreduktion och visa hur vi kan gå igenom livet mycket mer avslappnat.

1. Promenera i naturen

En promenad i naturen kan göra underverk när det gäller att naturligt lindra stress. Utan tvekan hjälper frisk luft och träning oss att glömma vardagens oro för ett ögonblick.

Faktum är att stresshormoner minskar för varje steg, vilket hjälper till att lindra fysiska och mentala spänningar.

Dessutom stimulerar promenader vår cirkulation, vilket gynnar oss på många sätt. Fågelsång, doften av skogen eller sand och jord under fötterna är andra aspekter som har en läkande och lugnande effekt på vår organism.

20-30 minuter om dagen kan redan nu bidra till betydligt mer balans och inre lugn.

2. Power nap

Den engelska termen ”power nap” beskriver en form av eftermiddagslur som varit populär i många generationer.

En powernap är dock en riktad, kort tupplur som vi kan använda för att minska stress och fylla på våra energidepåer.

Avslappningsmetoden bygger därför på den vetenskapligt bestämda, optimala varaktigheten om vi vill smälta vardagens påfrestningar och samtidigt återställa vår koncentrationsförmåga.

Studier har visat att 10-30 minuter är idealiskt för detta. Så det är inte på något sätt någon längre lunchrast. Efter en halvtimmes sömn går vår kropp vanligtvis in i djupare sömnfaser. Om vi ​​oförskämt slits ur djupsömnfasen kan ännu mer trötthet sätta in än tidigare.

Av denna anledning bör powernappen hållas så kort som möjligt. Enligt Flinders University i Australien är den optimala varaktigheten cirka 10 minuter.

3. Begränsa tillgängligheten

Idag översvämmas vi av information. Dessutom har en trend mot konstant tillgänglighet utvecklats, eftersom smartphones och sociala medier gör global kommunikation mycket enklare.

I själva verket är dock att vara ”alltid tillgänglig” en faktor som ofta leder till mycket stress och som ofta till och med kan vara en avgörande medutlösare till utbrändhet.

Avslappning i sinnet uppstår först när vi är redo att släppa taget om vardagens otaliga intryck.

Smartphones ser också ofta till att pauser i det dagliga arbetet inte används. Så istället för att ge våra sinnen en paus, sveper vi igenom massor av irrelevant och negativ information.

Isolera dig därför då och då och stäng av din mobiltelefon under denna tidsperiod. Helst ska du klara dig utan din smartphone flera timmar om dagen för att undvika onödig stress.

4. Sport och träning

Sport och träning är säkert bland de mest beprövade metoderna för naturlig stressreduktion. Uthållighetsidrotter rekommenderas särskilt, men även korta träningsenheter räcker för att minska stresshormonet kortisol. [2]

Det är bäst att välja en sport som du tycker om. Detta ökar märkbart chansen att träna regelbundet och minska stressen därefter.

Följande sporter erbjuder en bra möjlighet till naturlig stressreduktion:

  • Att springa
  • Cykel
  • Att simma
  • styrketräning
  • aerobics
  • Dansa
  • yoga
  • hoppar över
  • Etc.

5. Tillgivenhet och mys

Att stressa ner kan vara så roligt. Faktum är att kärleksfulla relationer kan hjälpa till att minska våra stressnivåer.

Kramar, pussar och kramar triggar alla en frisättning av oxytocin – ett hormon som också ofta kallas för ”goshormonet”. [3]

Säkert många har redan upplevt att en tröstande kram och kärleksfull kontakt får vardagens stress att verka mindre.

Oxytocin frigörs också under kärlekshandlingen, sociala relationer och fysisk kontakt.

Närheten till människor som är viktiga för oss stärker också vår självkänsla, vilket också kan bidra till att uppnå inre lugn och balans i vardagen.

6. Stresslindring med te

Te är känt för att ha en mycket lugnande effekt på kropp och själ. Så det är inte förvånande att lugnande teer har använts traditionellt i generationer.

Särskilt rekommenderade, lugnande teer är:

  • Johannis örter
  • malotira
  • lavendel
  • passionsblomma
  • hopp
  • vänderot

7. Djup bukandning

Det riktade och lugnande fokuset på vår andning är en av de mest effektiva och snabbaste avslappningsmetoderna av alla.

Faktum är att många människor andas väldigt ytligt under en stressig dag, vilket minskar det syre som är tillgängligt för vår hjärna.

Bristen på syre leder till energibrist och ofta huvudvärk. Dessutom kan spänningar och inre rastlöshet också vara en av de negativa effekterna av ytlig andning.

Det är därför mycket lämpligt att medvetet vara uppmärksam på ditt eget andningsbeteende och att göra justeringar vid behov. Andningsövningar är därför också ett utmärkt alternativ om vi vill minska stressen naturligt.

Tips: Lägg dig ner eller sitt bekvämt och andas långsamt in genom näsan. Koncentrera dig på varje enskilt andetag. Din mage ska långsamt röra sig upp och ner (diafragmatisk andning). Det är lämpligt att placera en hand relativt långt ner – nära ländryggen – för att känna rörelsen i själva buken. Efter en kort tid bör du känna en lugnande effekt.

8. Adaptogena medicinalväxter

Adaptogena medicinalväxter är kända för sina avstressande och lugnande effekter. Det bör också betonas att de växtämnen den innehåller kan öka stressbeständigheten på lång sikt. [4]

Olika växter från ayurvedisk medicin, som Ashwagandha och Triphala, har visat sig särskilt effektiva. [5]

Adaptogener främjar vår kropps förmåga att anpassa sig till vissa situationer, vilket kan resultera i en högre stresstolerans och mer motståndskraft. Ett av sätten att göra detta på är genom att minska homeostas-obalanser som uppstår till följd av stress.

Av denna anledning kan personer som lider av kronisk stress och tillhörande sömnproblem dra nytta av adaptogena medicinalväxter.

9. Skratta och ha kul

Skratt är också en av avslappningsmetoderna som kan implementeras direkt och mycket enkelt. Det hjälper oss inte bara att känna oss lättare och mer balanserade i vardagen.

Skratt anses allmänt vara hälsosamt eftersom det sänker stressnivån och samtidigt frisätter lyckohormoner. [6]

Tyvärr har vi inte riktigt lust att skratta i stressiga situationer. I det här fallet är det dock möjligt för oss att dra nytta av vår kropps funktion och simulera ett leende för första stunden för att slappna av.

För att göra detta drar du helt enkelt upp mungiporna i en minut och försöker tänka på något roligt samtidigt. Helst kan du också börja fnissa eller till och med skratta högt.

Även om det känns ganska artificiellt till en början så sätter avstressningsprocesser i vår kropp gradvis in.

Erfarenheten visar också att skratt för att minska stress är mycket lättare för oss om vi tränar avslappningstekniken regelbundet.

Tips: Gör en lista över saker som definitivt kommer att få dig att skratta (t.ex. roliga kattvideor, favoritkomiker). Ta fram den här listan när du känner dig stressad och välj bara några saker från den.

10. Autogen träning

Autogen träning är en klassisk avslappningsmetod som är idealisk för naturlig stressreducering. Att lära sig tekniken tar lite tid – men det kan också ge betydligt mer lugn och ro på lång sikt.

Grunden för autogen träning är den så kallade autosuggestionen eller självhypnosen Syftet är att påverka vegetativa funktioner som andning, puls och blodcirkulation, vilket ger mindre stress och avslappning.

I grund och botten kan man säga att tillstånden av avslappning åstadkoms av mental koncentration.

11. Buzz

Har du någonsin märkt att människor som ”nynnar för sig själva” vanligtvis är väldigt lugna? Utan tvekan är det melodiska brummandet känt för att förknippas med en avslappnad inställning till livet och ett ganska lugnt tempo.

Intressant nog föreslår forskare nu att vibrationen som detta orsakar i stämbanden är mycket lugnande och sänker blodtrycket.

Även här frigörs oxytocin, myshormonet som hjälper oss att känna oss gladare, mindre stress och minskad smärtkänslighet.

Så det kan vara bra att nynna på en låt som är bekväm för oss när vi känner oss stressade. [7]

12. Drick mycket vatten

Det är välkänt att stress försätter vår kropp i ett undantagstillstånd. Som ett resultat stiger blodtrycket och musklerna får mindre blodtillförsel. Samtidigt minskar dock vår koncentrationsförmåga och vår hjärnkraft minskar.

Den negativa effekten kan vi motverka bland annat om vi dricker mycket rent vatten. Vatten är enormt viktigt för vår hjärna och transporten av näringsämnen i vår kropp. Följaktligen är alla kroppsliga processer och regleringar beroende av vätskan.

Till exempel är vatten också ansvarigt för överföringen av nervstimuli, särskilt eftersom det överför positivt och negativt laddade joner mellan synapserna. Av denna anledning har det ett mycket stort inflytande på vårt psyke, eftersom det hjälper till att överföra och bearbeta stressimpulser.

Så se till att dricka tillräckligt med vatten, speciellt när du är stressad.

13. Njut av solen

Solstrålar skapar inte bara värme och gott humör. Faktum är att livets planet har en mycket mångsidig positiv inverkan på vår hälsa.

Till exempel är den ökade D-vitaminproduktionen också förknippad med välgörande och lugnande effekter på vårt psyke.

Olika studier visar också att solvitaminet till och med kan hjälpa mot depressiva sinnesstämningar och depressioner. [8:e]

Vi blir medvetna om hur viktig solen är för vårt välbefinnande, speciellt i slutet av den kalla årstiden. När dagarna blir längre och ”naturen återfår sin kraft” känner vi oss oftast piggare och mycket mer avslappnade.

Så det kan alltid löna sig att sola om vi vill minska stressen.

14. Avslappningsmassage

En avslappningsmassage är definitivt ett av de mest behagliga sätten att minska stress naturligt.

Massage är känt för att lindra muskelspänningar och även stimulera vår blodcirkulation. Det finns många olika former av massage som kan hjälpa till att lindra stress.

Fotreflexzonsmassage, som de som används inom traditionell kinesisk medicin, har visat sig vara särskilt effektiva. Men en antistressmassage som fokuserar på individuella utsatta områden som axel, nacke och ansikte kan också göra underverk.

15. Måla och teckna

Målning, teckning och andra kreativa aktiviteter är också bra för att lindra stress och rensa våra sinnen.

Om vi ​​koncentrerar oss helt på en skapande verksamhet, som till exempel när man målar, agerar vi helt i ”här och nu” – eftersom omgivningsljud och vardagens oro tonas ut.

När alla otaliga stressutlösande tankar och bekymmer försvinner följer automatiskt avslappning.

Tips: Om vi ​​medvetet vill använda målning och teckning för att minska stress rekommenderar vi att gå ut i naturen. Faktum är att avslappningsmetoden ofta är mer effektiv på detta sätt.

Slutsats

Som vi kan se finns det många sätt att naturligt minska stress och skapa mer balans i livet.

Eftersom varje person är individuell och därför reagerar på de metoder som nämns på olika sätt, är det lämpligt att helt enkelt prova några av dem.

Bestäm sedan efter dina känslor – för bara du kommer att kunna känna igen vilka avslappningsmetoder du kan använda för att uppnå de mest bestående effekterna i ditt liv.

Vi önskar dig mycket nöje och mycket vila och lugn.

By Anna Hassenius

Jag är passionerad i allt som har med hälsa, kroppen, och välmående att göra och har studerat dessa ämnen i över 10 år - både på min fritid och professionellt. Jag upplevde att informationen som finns på nätet är bristfällig och bara skrapar på ytan av allt som finns att lära sig. Här delar jag med mig av mina kunskaper och lärdomar genom åren.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Relaterade inlägg