Vad Betyder Mental Förmåga? [Komplett Guide]

Vad är kognition? Kognition har att göra med hur en person förstår världen och agerar i den. Det är uppsättningen av mentala förmågor eller processer som är en del av nästan varje mänsklig handling medan vi är vakna.

Kognitiva förmågor är hjärnbaserade färdigheter vi behöver för att utföra alla uppgifter från de enklaste till de mest komplexa.

De har mer att göra med mekanismerna för hur vi lär oss, minns, löser problem och uppmärksammar, snarare än med någon faktisk kunskap.

Att svara i telefon involverar till exempel perception (höra ringsignalen), beslutsfattande (att svara eller inte), motorisk färdighet (lyfta luren), språkkunskaper (tala och förstå språk), sociala färdigheter (tolka tonfall och interagera på rätt sätt med en annan människa). Kognition brukar även kallas för mental förmåga.

Mentala förmågor eller färdigheter stöds av specifika neuronala nätverk. Till exempel är minnesförmågan huvudsakligen beroende av delar av tinningloberna och delar av pannloberna (bakom pannan). Personer med traumatiska hjärnskador kan uppleva lägre kognitiv förmåga kopplad till komprometterade neuronala regioner och nätverk (vilket är anledningen till att neurorehabilitering är så viktigt).

Varje dag använder vi ständigt våra hjärnor för att utföra enkla och komplexa uppgifter. Vi gör det omedvetet, vilket innebär att vi inte ens behöver tänka på uppgifter som att bearbeta information eller analysera problem, vi bara gör det. Allt detta är tack vare våra kognitiva förmågor. Att förstå vad kognitiva förmågor är och vilka du utmärker dig i är viktigt för att lyckas i ditt personliga och professionella liv.

Vad är mental förmåga?

Kognitiva förmågor, eller mentala förmågor är färdigheter som din hjärna använder för att utföra viktiga dagliga uppgifter som att tänka, lära, läsa, komma ihåg, tala, lyssna och uppmärksamma. Kognitiva förmågor förekommer naturligt i hjärnan, men du kan vidareutveckla och stärka dem genom att utmana dig själv.

Vilka typer av mentala förmågor finns det?

Om du försöker identifiera vilka av dina kognitiva förmågor som är starkast och vilka som behöver förbättras, är det viktigt att känna till de olika typerna. Det finns fyra kategorier av kognitiva förmågor: uppmärksamhet, minne, logik och resonemang och bearbetning. Även om alla kognitiva förmågor faller inom en av dessa fyra kategorier, flätas de ibland också samman. Om en kategori är underutvecklad kan det bromsa utvecklingen även i de andra kategorierna.

För att identifiera dina styrkor och svagheter, låt oss ta en djupare titt på de fyra typerna av kognitiva förmågor:

1. Uppmärksamhet

Uppmärksamhet är förmågan att fokusera på en uppgift under en längre period, även med distraktioner omkring dig eller när du utför flera uppgifter samtidigt. Att utveckla denna färdighet är viktigt eftersom många jobb kräver att du fokuserar, ofta på flera uppgifter, i en hektisk miljö.

Din uppmärksamhet är också direkt relaterad till ditt minne och din förmåga att bearbeta information. Om du inte kan fokusera på att någon pratar med dig kommer du inte att kunna behandla eller behålla informationen.

Om du märker att du har svårt att göra flera saker, blir lätt distraherad eller lämnar arbetet oavslutat, kan du dra nytta av att förbättra din uppmärksamhet. Andra exempel på svårigheter att fokusera är att göra ofta misstag och att inte avsluta projekt i tid. Att arbeta för att förbättra denna kognitiva förmåga gör det lättare att fokusera och lyckas i ditt arbete och i ditt privatliv.

2. Minne

Minne är din förmåga att återkalla aktuell information eller information som du lagrat tidigare. Vi känner detta som kort- och långtidsminne. Att använda ditt minne är nödvändigt för varje jobb för att komma ihåg policyer, gemensamma processer, kunder, förfrågningar, dagliga ansvar och annan viktig information.

Om du märker att du snabbt glömmer instruktioner eller måste läsa samma information flera gånger, kan ditt korttidsminne behöva förbättras. Om du har problem med att komma ihåg namn eller information som du har känt till länge kan ditt långtidsminne saknas. Det finns många sätt att förbättra båda färdigheterna för att prestera bättre på jobbet.

3. Logik och resonemang

Logik och resonemang är förmågan att självständigt lösa problem, bilda idéer och resonera. Dessa färdigheter är nödvändiga för varje jobb eftersom de låter dig komma med lösningar på alla problem du möter. De hjälper dig också att samarbeta med ett team och föreslå lösningar som gynnar hela gruppen. Om du har problem med att bestämma dig för vad du ska göra härnäst eller kämpar för att förstå instruktioner, kan det hjälpa att förbättra din logik och resonemang.

4. Auditiv och visuell bearbetning

Auditiv och visuell bearbetning låter dig tolka all information du får genom syn eller ljud. Auditiv bearbetning låter dig analysera ljud, som att någon talar till dig eller lyssnar på musik. Visuell bearbetning låter dig tänka visuellt och bearbeta visuell information, såsom bokstäver, siffror, färger och riktningar.

Bearbetningshastighet är också något att tänka på med denna mentala förmåga, eftersom det är det som gör att du kan utföra vanliga uppgifter snabbt och exakt. Om du till exempel kämpar med visuell bearbetning kan det ta lång tid att läsa ett e-postmeddelande, följa anvisningar eller göra matematiska problem. Om du kämpar med auditiv bearbetning kan det vara utmanande att lyssna på någon prata eller läsa för dig. Det kan också påverka ditt eget tal och din förståelse.

Varför är mentala färdigheter viktiga?

Dina mentala färdigheter påverkar varje del av ditt liv, både professionellt och personligt. Vi använder våra kognitiva förmågor nästan varje ögonblick av varje dag, även om vi inte inser det. Att förbättra en av dina kognitiva förmågor kan också förbättra resten, vilket gör det lättare att få ett jobb eller att lyckas i din nuvarande roll. Detta gäller särskilt i tekniska karriärer som kräver att kandidater använder sina hjärnor konstant.

Även om olika karriärer kan kräva olika mentala färdigheter, är det viktigt att utveckla dem alla för att göra dig till en mer imponerande kandidat eller pålitlig teammedlem. Här är några vanliga egenskaper som arbetsgivare letar efter för att bedöma din kognitiva förmåga innan de anställer dig eller när de gör rutinmässiga prestationsrecensioner:

Förstå material

Att förstå visuellt eller auditivt material är viktigt i alla jobb, särskilt när du först utbildas eller intervjuas. Arbetsgivare kan testa din förmåga att förstå sitt material genom att be dig läsa en utbildningsmanual eller informationsblad och svara på frågor om det. Om du kan slutföra uppgiften med lätthet visar det arbetsgivare att du är självförsörjande och inte behöver omfattande utbildning.

Fokuserad uppmärksamhet

Många jobb kräver att kandidaterna arbetar med flera uppgifter samtidigt för att få jobbet gjort snabbt. För att göra detta måste du kunna fokusera, särskilt när du är omgiven av distraktioner. Arbetsgivare kan ställa beteendefrågor under en intervju för att bedöma denna färdighet.

Till exempel, ”Vad skulle du göra om en kund närmade sig dig och telefonen började ringa samtidigt?”

Om du redan arbetar för företaget kan arbetsgivare bedöma din förmåga att fokusera genom att övervaka om du håller deadlines eller prioriterar brådskande uppgifter. Så att förbättra ditt fokus kan leda till befordran eller andra karriärmöjligheter.

Brainstorming

Om du arbetar i en kreativ bransch, som marknadsföring, konst eller teknik, använder du dina mentala förmågor för att brainstorma nya idéer och lösningar. Arbetsgivare kan testa denna färdighet i en intervju genom att ge dig ett hypotetiskt scenario och be dig brainstorma en lösning. Till exempel, ”Hur skulle du bedöma mitt fordon om jag tog in det och sa att kontrollampan för motorn var tänd?”

Hur du förbättrar din kognitiva förmåga

Du måste hela tiden arbeta för att förbättra dina mentala förmågor för att lyckas både personligt och professionellt. Detta gäller särskilt om du märker att ett område av dina färdigheter är starkare än de andra. Här är några sätt du kan förbättra din kognitiva förmåga:

1. Spela hjärnspel

Att spela hjärnspel är ett bra sätt att förbättra ditt minne, problemlösningsförmåga och förmåga att bearbeta information. Det finns massor av bra mentala träningsböcker eller spel online som du kan använda i några minuter varje dag. Gör det till daglig aktivitet med hela din familj eller några kollegor för att hålla dig motiverad.

2. Delta i fysisk aktivitet

Även om mentala förmågor är psykologiska, är fysisk aktivitet viktig för att hålla hela din kropp frisk. Regelbunden fysisk aktivitet förbättrar också hjärnans funktion. Det får ditt hjärta att pumpa, vilket ökar din hippocampus, som är den del av din hjärna som är involverad i minne och inlärning. Så fysisk aktivitet är bra för din fysiska hälsa och förbättrar även minnet och tankeförmågan.

3. Få god sömn

När vi sover reparerar vår hjärna sig själv, vilket hjälper oss att bearbeta och lagra all information vi lärt oss under dagen. Om vi ​​är sömnlösa tappar vi fokus och uppmärksamhet, och det blir svårare att bearbeta information. Att få tillräckligt med sömn av god kvalitet varje natt, vanligtvis runt sju till nio timmar, är viktigt för att förbättra och använda dina kognitiva förmågor under hela dagen.

4. Minska stressen

Detta kan vara lättare sagt än gjort, men det är viktigt att minska stressen i ditt liv, för att stärka dina kognitiva färdigheter. Stress, särskilt kronisk stress, kan negativt störa din kognition, minne och uppmärksamhet. Du kan kämpa för att komma ihåg saker eller fokusera tillräckligt med uppmärksamhet på ditt arbete om du känner dig stressad. Att eliminera eller minska stressfaktorer i ditt liv är ett utmärkt sätt att förbättra dina kognitiva förmågor och din övergripande livskvalitet.

5. Utmana dig själv

Att kliva ur din komfortzon är ett av de bästa sätten att förbättra dina resonemang och analytiska färdigheter. Att prova nya saker och utsätta dig för nya idéer genom att träffa olika människor gör att du kan upptäcka nya sätt att tänka och lösa problem. Du kan sedan tillämpa dessa nya idéer i ditt professionella och personliga liv.

By Anna Hassenius

Jag är passionerad i allt som har med hälsa, kroppen, och välmående att göra och har studerat dessa ämnen i över 10 år - både på min fritid och professionellt. Jag upplevde att informationen som finns på nätet är bristfällig och bara skrapar på ytan av allt som finns att lära sig. Här delar jag med mig av mina kunskaper och lärdomar genom åren.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Relaterade inlägg